mandag den 29. august 2016

Sommerfest

Så grunden til, at jeg overhovedet tog så tidligt fra det danske var, at min tyske mentor havde sagt, at det ville være super, hvis jeg var med til deres sommerfest, for det var en god måde at se alle på. Sommerfesten var dagen efter jeg ankom, så den 27. August. Jeg valgte at sove længe ovenpå rejsen og det sene møde med sengen. Da jeg var færdig gik jeg ned for at hjælpe med at gøre klar til arrangementet, dette var omkring kl. 12. Vi hjalp hinanden med alt fra lanterne opsætning til at flytte bænke, det tog sin tid og nogle af de unge kom også og hjalp til. Kl. 15.30 startede arrangementet, hvor der var er blev spist hjemmelavet kage (mine holdninger til dem var delte) . Børnene og de unge gik i kast med alt fra zumba, til at købe noget i loppemarkedet, til ansigtsmaling. Jeg slap da heller ikke udenom, jeg blev malet af to af børnene, men jeg fik dog både et hjerte og angry birds på armene (dog skal det siges at hjertet lignede en cirkel og angry birds lignede smileyer). Senere blev der taget officielt afsked med de mangle volontører og et officielt velkommen til mig. Jeg fik her tildelt en grøn Duplo klods for at symbolisere, at jeg nu var en byggesten i deres organisation yderligere fik jeg et kort, hvor der stod  i roen findes kraften. Denne skrift på kortet var en god reminder for mig om, at jeg skal huske at lade op i alt det nye, men det var også vildt godt ramt af min mentor.
Senere blev der grillet, og jeg fik smagt lidt forskellige slags pastasalter og lidt kartoffelsalat. Jeg valgte ikke at købe kød til fordel for at prøve en af  Ungarns specialiteter nemlig Langôs. Jeg fik en med creme fraiche og ost, og det var som at spise doughnuts og ost sammen, det var lidt sjovt men godt.  Lidt senere var der af hensyn til børnene lavet en alkohol fri cocktailbar, hvor alt lige fra Piña Colada til en prinsesse drink blev serveret. Da flertallet af brugerne er under 16, og de officielle regler for alkohol i Tyskland er som de danske (lettere alkohol er okay for unge over 16 år og stærkere alkohol er okay for unge over 18år), så valgte man til dette arrangement kun at sælge øl. Man kan normalt købe øl i den organisation, hvor jeg er frivillig  (CVJM=Der Christliche Verein Junger Menschen), hvis man over 16 og klokken er over 19, og mandag til torsdag lukker dørene kl. 19, og der er i gennemsnit kun 1 lørdag åben pr. måned, hvilket vil sige få øl over disken.
Festen stod til at slutte kl. 20, men den slukkede først kl. 21. Efter oprydningen, lidt vandmelon og en alkoholfri cocktail ramte denne lille jyde sin seng kl. 23.30.  Jeg var super træt pga. indtrykkene , arbejdet og de sene sengetider for et A-menneske.
Bis Bald
Karoline





Ingen kommentarer:

Send en kommentar