søndag den 28. august 2016

Ankomst /første dag

Jeg tog fra det jyske med tog den 26. August. Turen tog 7 timer, og jeg måtte skifte i Flensborg og Hannover. Turen fra det danske til Flensborg gik nemt,  og som på resten af rejsen var folk søde til at hjælpe med alt min oppakning. Fra Flensborg mod Hannover endte jeg i kuppet med en svagt seende,  som blev min rejsekammerat til og med Hannover.  Det hjalp meget,  da der var besked om,  at vi skulle skifte kuppet pga. fejl i systemet,  men især senere,  hvor jeg uden hende formentlig ville have steget af pga. min forståelse af,  hvad Deutsche Bahn medarbejderne havde sagt over anlægget. Så det var skønt,  at vi kunne hjælpe hinanden, hun kunne forstå, 
og jeg kunne se.
Jeg fandt hurtigt ud af,  at min 1 års pause fra tysk var umådelig lang, og jeg skal have meget genopfrisket.
 
Fra Hannover gik turen nemt. jeg ankom kl. 16.40, og  jeg blev hentet på stationen af min tyske mentor, en af de nuværende volontører Dou( frem til den 1. September er der en volontør fra Tyskland Dorothea /Dou og Csenge fra den ungarske del af Rumænien) og nogle af børnene,  som jeg skal arbejde med. De havde lavet et skilt,  hvor der stod Velkommen (på dansk)  Karoline,  så det var nemt.  Vi gik derefter med alt min oppakning til min nye arbejdsplads CVJM.  Jeg vidste ikke helt,  hvor jeg skulle sove, men jeg endte med at få tildelt mit eget værelse. Ved dette værelse var der et sødt Herzlich willkommen skilt,  så jeg rigtig kunne føle mig velkommen. Da jeg ankom til huset fik jeg et tiltrængt bad ( der var Ca. 30 grader plus oppakning og rejsen), så det var skønt.  Derefter kom jeg ned til kaffe med de unge/børnene,  hvor min mentor havde købt kanelgifler, hvor der stod dänisch på, så der bliver tænkt på mig :-)
Senere handlede vi ind i en af de nærmeste supermarkeder nemlig Rewe. 

Det super sjovt og mærkeligt at skulle handle ind til min aftensmad for 1. hvad har jeg lyst til 2. hvad har jeg energi til 3. hvad er godt 4. hvad er billigt og hvad er dyrt.... så mange spørgsmål som rammer en udmattet dansker, men jeg fik købt en nødpakke bestående af karry ketchup, mælk, ost, karrysovs, rugbrød og pasta (som det kan ses på bonen).
Det endte dog med, at de andre volontører og jeg købte en döner, og derefter gik på en strandbar ved Elben (inde i Magdeburg). Det var rart med lidt afslapning og sand i mellem tæerne.
Da klokken slog 23.30 gik den lille jyde i seng.
 
Bis bald
Karoline
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar