søndag den 23. oktober 2016

Leipzig

 
Efter Weimarturen fik jeg en tiltrængt fridag, hvor jeg fik købt et par T-shirts og fik slappet af inden arbejdsugen igen startede.
 
Derudover fik jeg købt et Tysklandskort, så jeg nu kan sætte en nåle i, hvor jeg har været. Derefter lavede jeg et mål om, at jeg skal besøge alle 16 Bundesländer inden jeg flytter hjem igen:
Baden-Württemberg
Bayern
Berlin
Brandenburg
Bremen
Hamburg
Hessen
Mecklenburg-Vorpommern
Niedersachsen
Nordrhein-Westfalen
Rheinland-Pfalz
Saarland
Sachsen
Sachsen-Anhalt
Schleswig-Holstein
Thüringen 
 
Det er lige meget hvilke byer, men bare at jeg forhåbentlig når hele vejen rundt. De første 3 Magdeburg (Sachen-Anhalt), Weimar (Thüringen) og Leipzig (Sachen) er klaret, så nu er der kun 13 igen.
 


Derudover gik ugen derud af med det sædvanlige, og jeg havde en super dag i mødregruppen, så det var bare fedt. Vi har dog fået en chef mere, det vil sige, der er en person mere (HURRA), og han sætter spørgsmålstegn ved tingene og lytter til vores meninger, så det er vildt fedt. Min status hernede, er at jeg har det okay, hvilket er mit højdepunkt indtil nu.
 
Derefter gik fredagen med flygtningebørnene, og de opførte sig ret godt, og i forhold til der var regn, så kom der vildt mange mennesker.
 
Lørdag tog Charlotte og jeg flixbussen kl. 9.45 mod Leipzig. Jeg har ikke været der før, og jeg glædede mig meget til en rigtig hyggetur. Vi ankom kl. 12.  Vi startede med at finde Primark, da vi vidste, at det ville tage tid. Kl. 13.30 mødtes vi efter at have shoppet. Derefter meldte sulten sig så vi gik på restaurant kæden Vapiano, hvor man kunne får pizza, pasta risotto lasagne osv.. jeg bestilte en BBQ kyllingepizza, hvilket var en oplevelse.
 

Vi gik godt mætte derfra. Derefter  gik vi ud for at udforske en smule kultur. Vi fandt den smukke universitetskirke, men vi kunne desværre ikke komme derind.

Derefter gik vi til Nicolai kirken, som var der (pladsen foran), at oprøret i 1989 i Leipzig startede, som i endte med at vælte muren (det var selvfølgelig en sammensmeltning af mange demonstrationer).



 
På grund af det dystre vejr, så valgte vi at hoppe inden døre.
Her fandt vi en parfume, som lignede et rengøringsmiddel(vinduesrens).

Jeg fandt Olsenbanden postkort i en DDR butik, hvilket fik et smil frem på læberne. 
Derudover fandt vi 0,5L glasflaske colaer.


Vi fik derpå købt lidt drikkevarer, jeg fik købt min første Fritz-Kola, og ærligt talt, så smager den lidt som sunlolly is, men det var sjovt at prøve. 
 
Derefter så vi Operahuset udefra

Vores første og eneste Selfie, men der kommer nok flere ;P


Her i Leipzig har man ikke skilte, der viser , hvor langt der er til en by, man har bænke der viser til Frankfurter am Main og byer i England.

 
kl. 18 hoppede vi igen på bussen, og kl. 20 var vi hjemme igen.
Da vi kom hjem viste indkøbene at være mange, men julen nærmere sig jo også.
 
Søndag endte med afslapning og en lille gåtur i mit nærområde, hvor jeg så mange kolonihaver.
 
 
Dog skal i ikke snydes for lidt Magdeburger kultur.
 
 
Jeg fandt disse skilte
, som var en del af fortovet på en normal gade, som viser at to personer engang boede der, og de blev sendt til Auschwitz og døde der.
 

 
 
Bis Bald
Karoline

Ingen kommentarer:

Send en kommentar